Scris de Oxana Tentiuc

În articolul precedent am făcut cunoştinţă cu Naomi(soacra) şi cu Rut(nora). Am văzut din ce familii făceau parte fiecare. Astăzi vom începe să descoperim principiile biblice pentru o soacră model şi o noră model din capitolul 1. Ne aşteaptă o călătorie interesantă! Sunt sigură că vor fi o mulţime de lucruri din care să învăţăm şi vom vedea la fel de multe lucruri în care nu am fost corecţi. Să venim în faţa Stăpînului nostru cu o atitudine de smerenie şi reverenţă pentru a putea învăţa şi trăi corect.

Soacra model

  • o soacră are grijă de viitorul norei ei, îi doreşte binele, o familie în care acestea poate găsi odihnă

8 Naomi a zis atunci celor douã nurori ale ei: ,,Duceţi-vã şi întoarceţi-vã fiecare la casa mamei ei! Domnul sã Se îndure de voi, cum v-aţi îndurat şi voi de cei ce au murit şi de mine!  9 Sã vã dea Domnul sã gãsiţi odihnã fiecare în casa unui bãrbat!„ Şi le-a sãrutat. Ele au ridicat glasul, Şi au plîns;  10 Şi i-au zis: ,,Nu; noi vom merge cu tine la poporul tãu.(Rut 1:8-10)

  • 0 soacră o tratează pe nora ei ca pe o fiică, vorbeşte cu ea frumos şi o tratează cu dragoste

11 Naomi a zis: ,,Întoarceţi-vã, fiicele mele! Pentruce sã veniţi voi cu mine? Mai am eu oare fiii în pîntecele meu, ca sã poatã fi bãrbaţii voştri?  12 Întoarceţi-vã, fiicele mele, şi duceţi-vã! Eu sînt prea bãtrînã ca sã mã mãrit din nou. Şi chiar dacã aş zice cã trag nãdejde; chiar dacã în noaptea aceasta aş fi cu un bãrbat, şi aş naşte fii,  13 aţi mai aştepta voi pînã sã se facã mari şi aţi vrea voi sã nu vã mãritaţi din pricina lor? Nu, fiicele mele! Eu sînt mult mai amãrîtã decît voi, pentrucã mîna Domnului s-a întins împotriva mea.

  • o soacră nu insistă asupra decizieie ei, ci permite norei să decidă aşa cum aceasta consideră necesar pentru familia ei

15 Naomi a zis cãtre Rut: ,,Iatã, cumnatã-ta s-a întors la poporul ei şi la dumnezeii ei; întoarce-te şi tu dupã cumnatã-ta.(…)18 Naomi, vãzînd-o hotãrîtã sã meargã cu ea, n-a mai stãruit.

Nora model

16 Rut a rãspuns: ,,Nu sta de mine sã te las, şi sã mã întorc de la tine! Încotro vei merge tu voi merge şi eu, unde vei locui tu, voi locui şi eu; poporul tãu va fi poporul meu, şi Dumnezeul tãu va fi Dumnezeul meu;  17 unde vei muri tu, voi muri şi eu, şi voi fi îngropatã acolo. Facã-mi Domnul ce o vrea, dar nimic nu mã va despãrţi de tine de cît moartea!„  18 Naomi, vãzînd-o hotãrîtã sã meargã cu ea, n-a mai stãruit.

  • o iubeşte pe soacra ei ca pe o mama

Din aceste versete vedem ce legătură unică este între aceste două femei. Rut vrea să moară acolo unde va muri Naomi, vrea să fie îngropată acolo unde va fi mormîntul Naomei. Se simte dragostea unei fiice pentru mama ei, o legatură care doar moartea o poate rupe.

  • acceptă familia soacrei ca pe a ei

Rut este gata să lase totul în urmă: casă, părinţi, tradiţii, obiceiuri, cultură, ţara, confortul, pentru a fi cu Naomi. Ce frumos zice ea:”Unde vei locui tu, voi locui şi eu, poporul tău va fi şi poporul meu”. În clipa cînd s-a căsătorit, ea a acceptat familia soţului cu toate pozitivele şi toate negativele ei, cu toate tradiţiile acestei familii.

  • îl cunoaşte pe Dumnezeu

Rut auzise că Dumnezeu cercetase pe poporul Israel şi ea îl acceptă pe Dumnezeu ca Domnul ei. Cînd cineva îl acceptă pe Dumnezeu ca stăpîn şi Domn, poate accepta voia Lui în viaţă. Rut înţelege că Dumnezeu este stăpîn pe viaţa ei şi circumstanţele ei sunt în mîina lui Dumnezeu. Cînd Rut îl cunoaşte pe Dumnezeu, poate deveni un sprigin pentu Naomi. Aici este secretul relaţiei ei frumoase cu soacra ei, ea îl cunoscuse pe Dumnezeu  şi deaceea a putut zidi o realaţie frumoasă cu Naomi.

  • nu o lasă în necaz pe soacra ei, nu se întoarce de la ea în durere, necazul nu o despart de soacra ei

De multe ori în necaz oamenii se îndepărtează unul de celălalt. Oamenii se închid în durerea  lor şi-şi văd numai necazul lor. Naomi era în aşa situaţie, era disperată şi nu vedea nici o ieşire. Dar cît de frumos procedează Rut! Pentru că a cunoscut mila lui Dumnezeu, poate oferi milă. O noră poate aduce mila lui Dumnezeu şi mîngierea Lui pentru soacra ei.

  • este hotărîtă în deciziile ei

Cînd o noră este hotărîtă în deciziile ei, trezeşte respectul soacrei.  Orice mamă visează ca fiul ei să se căsăstorească cu o femeie puternică, sigură pe ea, înţeleaptă. Deaceea o noră care ştie ce vrea şi îşi asumă toată responsabilitatea pentru deciziile ei va fi o mîndrie pentru soacră.

Doamne ajută-ne, să fim soacre şi nurori după voia Ta!